تبلیغات
سرود عشق،وب لژیون همسفر شهلا - نوشتار سی دی وادی چهارم قسمت اول
 
سرود عشق،وب لژیون همسفر شهلا
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
درباره وبلاگ


سلام به جمع دوستان محبت، آن عزیزانی که دور هم جمع شده‌اند تا محبت خویش را نشانی از محبت بیکران بدانند، ما همه برای انسان‌هایی چون شما، احترام انسانی، قائل هستیم و امیدواریم این نشان را هیچ وقت از یاد نبرید. فقط توفیق شمارا در پایان این راه از الله می‌خواهیم. در این مکان شما، دل‌هایی هستند که می‌خواهند بدانند که آیا می‌شود به آن درجه، ارتقا یافت که هیچ موضوع دیگری به طور مشکل مطرح نشود؟ البته به دو طریق می‌شود با تفکر و بی تفکر.
به تک تک انسان‌ها میگوییم که در پایان یک نقطه و آغاز نقطه دیگر آتچه با خود می‌خواهند همراه داشته باشند با تفکر و اندیشه باشد، بدون هیچ ترس و خوف می‌توانید به بلندترین سلسله جبال‌ها، راه بیابید.
دعای خیر ما همراه شما می‌باشد.
و این وبلاک متعلق به لژیون همسفر شهلا در شعبه شیخ بهایی اصفهان می‌باشد

مدیر وبلاگ : شهلا شیخ
جمعه 4 خرداد 1397 :: نویسنده : شهلا شیخ


به نام قدرت مطلق

در مسایل حیاتی به خداوند مسئولیت دادن یعنی سلب مسئولیت از خویش است.

                  

ما یک چیزی را باید متوجه بشویم در وادی اول میگوید باید تفکر کنیم وادی دوم جهت بیهودگی به حیات نیامده ایم وادی سوم گفته است که بیشتر از همه خودمان باید فکر کنیم و وادی چهارم می گوید مسئولیت را به خدا ندهیم .

این نکته بسیار حایز اهمیت و مهم است هیچ چیزی در هستی وجود ندارد و حتی بین نباتات و حیوانات و میرسد به انسان که بطور کلی است که هیچ وقت مسئولیت یک طرفه نباشد یعنی مسئولیت دو طرفه است یعنی یک پدر نسبت به همسر و فرزندان مسئولیت دارد و فرزندان و همسر نسبت به پدر مسئولیت دارند دو تا دوست متقابلا به یکدیگر مسئولیت دارند ، استاد با شاگرد ، شاگرد در مقابل استاد مسئول است و استاد هم در مقابل شاگرد مسئول، نمی توان گفت که شاگرد در مقابل راهنما مسئول است ولی راهنما در مقابل شاگرد هیچ مسئولیتی ندارد ، همیشه این مسئولیت ها دو طرفه بیان شده من یک مسئولیتی نسبت به شما ها دارم ، شما هم یک مسئولیتی نسبت به من دارید نمی شود اینطور گفت که فقط شما در  مقابل من مسئولید ولی من در مقابل شما مسئولیتی ندارم .


این خط در کجاست ؟

حتی نعوذ و بالله خداوند ، ما در مقابل خداوند یک سری مسئولیت داریم خداوند هم در مقابل ما یک سری مسئولیت دارند و نمی توانیم بگوییم که ما در مقابل خداوند مسئولیم ولی خداوند در مقابل ما هیچ مسئولیتی ندارند. خداوند در کتاب می گوید که : من غذای شما را فراهم کردم ، آب باران را برایتان می فرستم ، خوراکی و تغذیه شما را فراهم می کنم . بنابراین همه چیز در همه جا این مسئولیت ها تعریف شده و ما نمی توانیم این را یکطرفه در نظر بگیریم.

نکته ای که بسیار مهمم است خط و خط کشی این مسئولیت ها کجاست؟

بین دو دوست یا شاگرد و معلم ، حاکم و رعیت ، تمام این مسئولیت ها دو طرفه تعریف شده ،پس ما می پذیریم که این مسئولیت ها دو  طرفه است ولی حوزه آن خط در کجاست ، کدام مال شاگرد و کدام مال استاد و یا کدام مال بندگان خدا مثل معلم و شاگرد که اگر معلم تکلیف بدهد که شاگرد حل کند آیا خود معلم مسئول است که مسائل را خودش برای شاگرد حل کند ؟ خیر اصلا اینطور نیست .

ما می خواهیم خط و خطوط را بین انسان و خدا تا جاییکه می توانیم مشخص کنیم و بدانیم کدام مال خداست و کدام مال ماست چون این خود یک گریز گاه است وآن گریزگاه این است که ما مسئولیت را بیاندازیم به گردن خدا که هر چه به عهده ماست بدهیم به خدا.

در این وادی ما سعی می کنیم برای مسائل حیاتی خودمان جایگاه و مسئولیت قدرت مطلق و یا خداوند و یا جایگاه و مسئولیت خودمان را تا حد امکان مشخص و مرز بندی کنیم چون قدر مسلم درخواست و یا برداشت ( تفکرات ما از خداوند ) و نگرش بعضی از ما انسان ها از قدرت مطلق و یا نیروی نظام دهنده کل هستی ممکن است گوناگون باشد ، ما در وادی های تفکر که شامل وادی های اول و دوم و سوم بود برای ما مشخص گردید که بیشترین مسئولیت بار حیات ما بر عهده خود ماست حال ممکن است یک گریزگاه دیگر و یا راه فرار وجود داشته باشد و آن گریزگاه این خواهد بود که از زیر بار مسئولیت خودمان شانه خالی کنیم ومسئولیت خود را به صورت حق به جانب و بصورت نمادی و الهی و عرفانی  واز روی سخاوت و بزرگواری به خداوند واگذار کنیم اینطور که قیافه حق به جانب می گیریم و می گوییم ما انسان با خدایی هستیم و ما تو را خیلی قبول داریم تو خیلی قدرت مطلقی و جوری می گوییم که انگار منت هم میگذاریم که من میدانم تو خیلی قدرت داری  و من به تو واگذار می کنم و همه مسئولیت را می دهیم به خدا و می گوییم خداوندا ما رضاییم به رضای تو و از روی تنبلی و کاهلی در گوشه ای بنشینیم و از خداوند بخواهیم که خداوندا نواقص شخصیتی ما را حل کند دقیقا مثل این می ماند که کت مان پاره شده و از خداوند بخواهیم که آنرا وصله کند ، و بگوییم که تو بزرگی ، تو قدرت مطلقی  و ما همه چیز خود را به تو واگذار می کنیم تا تو برای ما این مشکل ویا معضلات یا بیماری و ناکامی ما را حل کنی.

آیا فکر می کنیم که خداوند برای این وجود دارد که اگر ما در اثر بی توجهی و یا کاهلی قرض بالا آوردیم خداوند درب خزانه خود را بگشاید و یا پول را از شخص دیگری بگیرد و به ما بدهد  ویا اگر من جرمی مرتکب شدم  و در زندان قرار گرفتم خداوند و نیروهای مافوق وظیفه دارند که ما را از زندان خارج کنند و یا اینکه من  استراحت کنم ولی مخارج زندگی زن و فرزندانم را پرداخت کند . و یا همینطور هزاران موضوع و مسئله و مشکل های جور و واجور گویی خداوند و یا نیروهای مافوق فرمانبرداران ما هستند که از صبح تا شب به آنها برنامه می دهیم که چکار بکنند و یا چکار نکنند ، من فکر می کنم که گاهی ما خداوند را با غول چراغ جادو عوضی می گیریم و یا ممکن است بعضی از ما اصلا به خداوند معتقد نباشند و بگوییم که ما به شانس معتقد هستیم ، باز هم می گویم که ما روی شانس هم نمی توانیم حساب کنیم چون ما فقط روی وجود خودمان ، فکر خودمان ، اندیشه خودمان ، تلاش خودمان و آموزش خودمان حساب می کنیم و معتقد هستیم که اگر ما تکلیف و یا وظیفه خودمان راانجام دادیم آنگاه بایستی از قدرت مطلق یا نیروهای مافوق انتظار مساعدت و هدایت را داشته باشیم و یا منتظر شانس اشیم البته دانستن این نکته ضروریست که دست های آسمانی فقط القای افکار را انجام میدهد و بقیه کارها و مسئولیت ها بر عهده خود ما می باشد، ولی متاسفانه ما گاهی از قدرت مطلق انتظاراتی داریم که کاملا غیر معقول و غیر منطقی است شاید دلیل آن این باشد که ما بدرستی قدرت مطلق و نیروهای مافوق را نشناخته ایم. قدرت مطلق پس از خلق انسان اورا به سر یک دو راهی قرار داد و به انسان اختیار کامل داد که هر راهی را می خواهد انتخاب کند، یک راه پندار و گفتار و کردار راستین و سالم و صلح آمیز و راه دیگر فسق و فجور و کجی و زشتی و پلیدی و هر مسیر را علامت گذاری و پایان هر راه را مشخص کرد اکنون اگر به قدرت مطلق معتقد باشیم می دانیم که در کتب آسمانی مختلفی اعلام کرده که  مسئولیت اعمالی را که ما انسان ها انجام می دهیم بر عهده خودمان است حال ما چگونه می خواهیم از مسئولیت زندگی و حیات خود را به عهده خداوند قرار دهیم ، آیا این اعمال فرار از مسئولیت های زندگی تلقی نمی گردد ، حال ممکن است این پرسش مطرح شود : پس دعا و راز و نیاز در مقال قدرت مطلق چه می شود ، در پاسخ گفته می شود که به اعتقاد ما دعا و راز و نیاز موقعی می تواند بصورت مطلوب و موثر واقع گردد که ما حداقل در مسیر ارزش ها و صراط مستقیم حرکت کنیم واز فرامین خداوند پیروی کنیم و بار مسئولیت زندگی خودمان را بپذیریم و از تلاش و کوشش فرو گذار نباشیم آنوقت دعا و راز و نیاز  در مقابل قدرت مطلق موثر واقع خواهد شد چون این وعده اوست اکنون ممکن است برداشت و نگرش ما از قدرت مطلق ونیروهای نظام دهنده کل هستی یا خداوند و یا هر چه ما تصور می کنیم درست و یا ثواب نباشد زیرا اگر ما آن نیرو را می شناختیم هرگز اینگونه رفتار نمی کردیم و زندگی خود را به طرف آشفتگی ویا پریشانی و یا بیماری  و یا هر مشکل دیگری سوق نمی دادیم ( چون وقتی آن نیرو را بشناسیم در صلح خواهیم بود و آرامتر بدور از مشکلات و یا با حداقل مشکلات ) وقتی انسان کوهی از مشکلات دارد و پریشان است ویا استرس دارد و شب ها هم خواب به سراغش نمی آید وسواس و سادیسم و افسردگی هم دارد این یعنی اینکه آن شخص مشکل دارد و هنوز قدرت خداوند را نشناخته چون اگر به آن شناخت برسد این ها یواش یواش بر طرف خواهد شدخیلی ها به زبان می توانند بگویند که ما خدا را کاملا می شناسیم و قبول داریم این وقتی فقط حرف زدن باشد خوب بله ولی اگر پای عمل رسید چه ، آیا می توانند توکل کنند مثلا شنیده ام که یک نفر مدت 30 سال توکل کردن را درس می داد ولی وقتی بچه او مریض شد و در اتاق عمل بود پشت در اتاق عمل سکته کرد و مرد دیگر مشخص شده وقتی میرویم دکتر می گوییم معده یا کلیه یا شکم یا سرم درد می کند دکتر می گوید عصبی است و این است که پزشکان به آن می گویند سایکوزوماتیک یعنی بیماری های فکری و افکار و اندیشه روی جسم اثر می گذارد ، شما اگر فکرتان خراب یا منفی باشد روی دستگاه گوارش شما اثر می گذارد و زخم معده می گیریدو یا بیماری های دیگر یعنی افکار و اندیشه می تواند روی جسم اثر بگذارد پس هر چه افکار منفی داشته باشیم اثر منفی بر روی جسم وارد می شود و بعضی هم بدون اینکه متوجه باشند دوست دارندخود را به بیماری بزنند و مریض باشند که مورد توجه قرار بگیرند و در آخر واقعا مریض هم می شوند اول تظاهر می کنند به یک مریضی و بعد همان مرض را می گیرند.

حال که می خواهیم نیروهای مافوق را بشناسیم بهتر و شایسته است شناختی واقعی نسبت به آن پیدا کنیم چون ممکن است بعضی از ما انسان ها افراطی باشیم و بدون تفکر و از روی احساس وبر مبنای توهم یک مسئله را مردود بدانیم و چشم بسته آنرا رد کنیم و یا احساسی و از روی تعصب آنرا بپذیریم به همین دلیل این مسئله همیشه برای ما مشکل ایجاد می کند ، یک روز عابد و صوفی و زاهد میگردیم و یک روز از هر بی دینی بی دین تر و از هر کافری کافرتر میگردیم و اسم این حرکت را تجدد و روشن فکری میگذاریم و تصور می کنیم همه دین داران آدم های کم شعوری هستند و خرافی ، و ما خیلی با شعور و دانا هستیم.

اگر ما انسان ها از گفتارها و نوشتارها جلوتر نباشیم نمی توانیم به صحت و سقم آن پی ببریم ، مثلا اگر من بگویم که میدان مولوی یا میدان حر در جنوب تهران هستند شما وقتی میدانید که من درست می گویم یا نه که بدانید این میدان ها در جنوب تهران هستند و اگر شما ندانید و من بگویم که میدان حر نزدیک میدان تجریش است با یک سری دلیل محکمه پسند شما که نمیدانید میگویید آری راست میگوید میدان حر نزدیک میدان تجریش است ، چون جلوتر از من نیستید و منطقه جغرافیایی تهران را نمیدانید ، در مسائل دینی هم همینطور است یک نفر می آید در تلویزیون و  شروع می کند از ادیان بد گویی کردن وبرای خود کلی دلیل و فلسفه میچیند که اینطور شد و انطور و ما هم میگوییم به به چقر قشنگ و درست میگوید چون ما کل قضیه را نمیدانیم ما فقط یک تکه از آنرا میدانیم ، یعنی این همه  آدم ها مثل مولوی ، حلاج ، سهروردی و حافظ وخلاصه تمامی اینها نمی فهمند و تو یکی میفهمی یا ما می فهمیم ،  آیا آنها جاهل هستند یا سرشان کلاه رفته ، پس ما گاهی اوقات نمی دانیم .

خیلی از مردم نمی دانند urd یعنی چه ولی شما میدانید اگر حتی یک پروفسور بیاید و راجع به  urd صحبت کند میگوییم ما میدانیم چیست .

این قدرت مطلق آنقدر عظیم است که ما نمی توانیم آنرا رویت کنیم مثل اینکه روی کره زمین ایستاده ایم ولی نمی توانیم آنرا ببینیم ولی به هر حال برای شناخت این نیرو بایستی اول از دروازه خود عبور کنیم و به عبارتی دیگر بایستی خودمان را بشناسیم چون اگر روزی بتوانیم خود را بشناسیم بدون تردید آن نیرو را خواهیم شناخت و هر قدر آن نیرو را بشناسیم به همان میزان میتوانیم تغییرات بزرگ در زندگی مان ایجاد نماییم بنابراین در این وادی سعی خواهیم کرد آهسته انسان را بشکافیم سعی خواهیم کرد کمی هسته انسان را بشکافیم و میگویند اگر می خواهی خدا را بشناسی اول خودت را بشناس ، ما در قسمت صور آشکار کمی انسان را می شناسیم ولی در صور پنهان اصلا نمی شناسیم ، در صور آشکار هم که کمی می شناسیم هیچ قدرتی روی کارکرد آن نداریم حتی ادامه حیات ما دست خود ما نیست ممکن است الآن که زنده ایم ساعتی بعد زنده نباشیم ما نمی توانیم تعیین کنیم که مثلا چند سال زنده باشیم البته می توانیم اقدام به نابودی جسم خود کنیم ولی نمی توانیم اقدام به نگهداری یا حفظ جسم خود کنیم چون روی آن شناخت کافی و اختیار نداریم اصلا اداره شهر وجودی یا جسم ما در اختیار ما نیست یک سیستم اتوماتیک درست شده و مشغول انجام وظایف خود میباشد وشاید اگر کنترل جسم دست خودمان بود ممکن بود فراموش کنیم که نفس بکشیم چون نفس کشیدنمان در اختیار ما نیست در خواب و بیداری هم نفس میکشیم  ویا پالایشی که کلیه انسان انجام میدهد در اختیار ما نیست و خبر نداریم که چه در آن میگذرد حال این که صور آشکار بود ، صور پنهان که دیگر هیچ نه از روح چیزی میدانیم نه از مرگ خبر داریم ، اینکه میگوییم خودمان را بشناسیم تا خدا را بشناسیم یعنی اطلاعاتی در مورد صور آشکار و پنهان خود کسب کنیم و کمی با طرز کار آنها آشنا شویم و مثلا بدانیم که قبل از تولد کجا بوده ایم و یا بعد از مرگ چه خواهد شد یا روح و نفس و عقل چه نقشی دارند ، انسان ها خیال می کنند  که انسان فنا پذیر است در صورتیکه خیر ایتطور نیست و انسان بقا دارد ، ممکن است صور آشکار فنا داشته باشد ولی در بطن قضیه خیر ، انسان بقا دارد و وقتی اینها را شناختیم میتوانیم وارد دروازه بعدی یعنی خدا شناسی شویم ، پس انسان شامل دو بخش میشود یکی هسته جسم که کاملا قابل رویت است و دیگری هسته خارجی که همان بقایایی است که از جسم خاکی بصورت انرژی در میآید و به راه و مکان های تعیین شده سفر میکند اما اگر ما در بعد جسمی بدرون خود بنگریم و تمامی آنرا خوب بشکافیم بدون مانع می توانیم به مرکزیت آن که بخارات هستی است توجه کنیم ولی در صورتیکه فقط بدنبال مال و یا مقام و غیره باشیم هرگز آنرا رویت نخواهیم کرد و این موضوع اصلا با تفکر انسان واقعی سازگار نیست در صورت توجه به بخارات هر آنچه باقی می ماند به جهان های دیگر پی خواهیم برد و به کمک عقل خواهیم توانست به مجهولات بعد جسمی خود و هسته خارج از جسم پی ببریم و به روشنی خواهیم دید که خارج از جسم دیگر یک جهان نیست بلکه با فکر خویش می توانیم همه جهان ها را کماکان از نظر خود بگذرانیم و این واقعه برای دیدگان مطیع نیروی الهی به واقع اتفاق می افتد سایر مخلوقات از این محبت چندان بهره ای نمی برند هر انسانی برای دست یافتن به این مراحل بایستی لطف الهی یا فر ایزدی همراهش باشد و تزکیه و پاکسازی را از خود آغاز نماید و این عمل ساده نیست .

هستی در جهان های مختلف بقدری متنوع است که بتصور در نمی آید به همین علت دور از باورهاست و ما هنوز ذره ای از آنرا لمس نکرده ایم حال به شرح هسته انسان می پردازیم :

(الف) هسته جسم یا صور آشکار انسان

حالا در اینجا خط و خطوط ما مشخص می کند خط بین ما و خداوند و یا خط کشی بین همه انسان ها و تمام مسئولیت ها دو طرفه است و هیچ مسئولیتی یک طرفه وجود ندارد و ما برای اینکه این مطالب را بفهمیم  و کاملا متوجه بشویم باید خودمان را بشناسیم و از خود شناخت داشته باشیم که این شناخت متاسفانه وجود ندارد یا خیلی سطحی و کم می باشد .

برای مثال وقتی انسان خود و خدا را بشناسد دیگر ناراحت چیزی نیست مثلا اکثر شما از مرگ می ترسید و خیلی کم هستند افرادی که از مرگ نمی ترسند ولی وقتی شناخت داشته باشیم از مرگ نخواهیم ترسید اگر بگویند شما پنج دقیقه دیگر میمیرید می گویید بسیار خوب حالا که قرار است بمیرم اول یک سیگار بکشم و بعد بمیرم یعنی چیزی برای ترس وجود ندارد اگر آن شناخت را داشته باشد و هیچ خوفی از مرگ ندارد و آماده مرگ می باشد که آنجاست که مرحله تسلیم اجرا می شود ، اگر از خویش شناخت داشته باشیم انسان ها را هم خواهیم شناخت مثلا برای چه از انسان های دیگر ناراحت می شویم برای اینکه شناخت از انسان نداریم اگر شناخت داشته باشیم نمی گوییم که اصلا از انسان ها ناراحت نمی شویم ولی خیلی خیلی کم باعث ناراحتی شما خواهند بود وخیلی آرامتر هستید و می دانیم که انسانی که ما را ناراحت می کند خودش مشکل دارد و شناخت ندارد.

با سپاس و قدر دانی از جناب آقای مهندس دژاکام

منبع:وبلاگ نمایندگی کنگره 60





نوع مطلب : وادی ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 5 خرداد 1397 12:34 ب.ظ
خداقوت خانم شهلا من بسیار از این وادی در لژیون شما آموختم و سعی کردم به عمل برسانم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :